Nachttrein Ninh Binh, Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Heleen Schmitz - WaarBenJij.nu Nachttrein Ninh Binh, Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Heleen Schmitz - WaarBenJij.nu

Nachttrein Ninh Binh, Hue

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

28 Maart 2017 | Vietnam, Hué

s'Avonds om half elf stappen we op de nachttrein.  We hebben voor de luxe van een 4 persoons couchette betaald. Zo veel meer was dat niet maar ik ben er blij om. Direct naar het toilet gegaan en ik probeer het nu op te houden tot in het hotel.

Het is klein, ouderwets, maar netjes. Je boemelt langzaam over de rails maar aan het ritme kan ik nog even niet wennen.
Geen internet. Eigenlijk best fijn.
Ik vind deze tijd met Chris heerlijk.

We worden alle kanten opgeschud.  Het voelt als de Vogelrok in de Efteling. Je hebt geen idee welke kant de bocht opgaat. We hebben een dekbed  tussen de bovenste bedden gedaan want we kunnen de airco niet uitzetten.
Het is bloedheet in de cabine. Het matrasje is zo dun als een boekenlegger en zo hard als de plank eronder..ik heb denk ik 2 uur geslapen. Dat wisten we eigenlijk al van te voren.
Chris is 2 keer geprikt en ik nog niet. Dat is de omgekeerde wereld.
De diaree pillen zijn de groep al rondgegaan.

We worden wakker in een berglandschap. Mijn blaas maakte me wakker. Ik kom er niet onderuit, ben toch echt wel wat gewend maar nu kwam ik met zeer gemengde gevoelens van het toilet af.
Broodje omelet als ontbijt. Niet over nadenken en eten red ik tot de helft.

Als het goed is komen we in warmer gebied. Hadden we eerst rond de 19 graden, hier kan het al naar de 27 oplopen. We gaan steeds  zuidelijker.
We hebben in 11 uur 500 kilometer afgelegd. Dat is met recht een boemeltrein.
Als we even stilstaan zien we jonge knullen een trein bevoorraden. Grote zakken meel, op de rug, blote voeten en helemaal onder het stuif ervan zittend. Hard voor weinig. Hoe goed hebben onze kinderen het.

Aankomst Hue verloopt soepel. Ontbijten in het hotel, de kamer heeft een bed van zeker 220 breed. Ik raak Chris erin kwijt denk ik.
Hue heeft 1 miljoen inwoners en is het boedistisch  centrum van Vietnam.

Overal word wierook gebrand. In de bus, aankomst hotel, restaurants., bij openen en sluiten van winkels, overal waar je voor wilt danken of voorspoed voor wilt krijgen.

Met de bus gaan we naar de graftombe van de vierde keizer. Er zijn 13 keizers geweest maar 7 hebben een tombe. De tombe word bij het leven van de keizer al uitgezocht en gebouwd. Deze keizers hadden de mooiste vrouwen van het land. De vierde had 144 kinderen.
Het gebied van de tombe is 13 hectare groot. Beetje overdreven hoor. Wel ontzettend mooi.

We gaan naar een traditionele hoeden maak winkeltje. Ook maken ze hier wierook. We krijgen verse gember te proeven maar de nasmaak is zeer heet.
Er zijn hier mooi aangelegde parken.
Het weer is 23 graden maar nog niet hoog in luchtvochtigheid.
Er zijn hier prachtige gebouwen. Veel kleuren.

We stappen op een boot om over de parfum rivier naar een pagode te varen. We zijn echt wel  een uur onderweg op de rivier.
De pagode is erg hoog en de beelden met witte gezichten zijn goed. Met zwarte gezichten zijn duivels.

De monniken zijn rijker dan vroeger. Tegenwoordig hebben ze ook I phone, I pad, auto's  en telefoons. Ze mogen geen alcohol of vlees nuttigen, geen seks hebben. Maar er schijnen  ook nep monniken rond te lopen, die wel het geld en offers aannemen van de bevolking  maar ondertussen flink feest vieren.

We gaan door naar de Verboden Stad.
In de verboden stad mocht het gewone volk niet komen. Het was alleen voor de keizer en zijn concubine.
Er is een ingang voor vrouwen  en mannen.

Overal lopen jonge meisjes in feestkleding, ze zien er prachtig  uit.
Natuurlijk worden er veel selfies gemaakt. Chris moet met veel op de foto. Ik denk dat ik er maar geld voor ga vragen.
Ze noemen hem de Happy Boedda.

Er word veel gerestaureerd, door de oorlog zit er achterstand in.
Het moet er prachtig uit hebben gezien in de oude tijd. De kleuren, de ontwerpen, de bomen die met bloemen  aan het uitlopen zijn, prachtig gewoon.

Erna naar een enorme markt. Je kunt er amper lopen. Golfplaten afgewerkt met karton, alle kramen volgestouwd. Elke dag word alles afgebroken, zeven dagen per week.
Bijna alleen maar vrouwen werken hier. Kind op schoot en van s'morgens  vroeg tot s'avonds laat.

Tijd voor eten en slapen.
Morgen vroeg op.





  • 28 Maart 2017 - 19:59

    Henny:

    Hoi hoi,
    Weer genoten van je blog. Ik herbeleef de reis weer. Je gaat zeker het warmere weer tegemoet. Het is een veerkrachtig volk. Al vele malen aangevallen maar nog steeds een vrij volk .gr.en tot je volgende blog

Tags: Hue

Heleen

Samen leuke dingen doen en heel veel zien is ons motto. Genieten van al het moois dat onze Schepper ons gegeven heeft, en proberen er zuinig op te zijn zodat onze kinderen en kleinkinderen hier nog lang van mogen genieten.

Actief sinds 23 Okt. 2015
Verslag gelezen: 1045
Totaal aantal bezoekers 101072

Voorgaande reizen:

18 December 2017 - 20 December 2017

Murano en Venetië

20 Maart 2017 - 22 April 2017

Vietnam, Cambodja, China

24 Oktober 2015 - 24 November 2015

USA West kust en New York!

13 Juli 2014 - 02 Augustus 2014

Kamperen

16 Mei 2014 - 31 Mei 2014

Plitvice meren in Kroatië

Landen bezocht: