Murano het glaseiland - Reisverslag uit Murano, Italië van Heleen Schmitz - WaarBenJij.nu Murano het glaseiland - Reisverslag uit Murano, Italië van Heleen Schmitz - WaarBenJij.nu

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

18 December 2017 | Italië, Murano

Murano het glaseiland
Murano is het eerste eiland dat je tegenkomt – na San Michele- en dit eiland staat bekend als het glaseiland. In 1291 werden alle glasblazers uit Venetië gedwongen om te verhuizen naar Murano. Het glasblazen vormde een te groot brandrisico voor de stad, welke grotendeels uit houten huizen bestond. Maar ook moesten de glasblazers het geheim van de kunst niet doorvertellen. Het was verboden om van het eiland af te gaan en op het doorvertellen van hun geheim stond de doodstraf. Glasblazers leefden dus lange tijd als gevangenen op dit eiland. Nu zijn er nog steeds glasblazers actief, maar gelukkig gelden de strenge regels van toen niet meer. Als toerist kan je glasfabrieken bezoeken of een glaswinkel binnen stappen, vaak zie je daar ook glasblazers aan het werk.

Het is heel erg donker als wij aankomen en het is doodstil op straat. Een heel erg rustig want er rijden hier natuurlijk geen auto's of scooters en zelfs de boten in het kanaal zijn heel stil

Het is een schattig dorp om te zien zelfs in het donker. Prachtige huizen, in oude stijl, monumentaal zijn ze denk ik, stuk voor stuk. Met balkonnetjes en een beetje verweerde deurtjes maar dat maakt juist de charme.
Onderweg naar het hotel zien we al veel van het beroemde glas.

We vinden ons hotel en ik kijk mijn ogen uit in de receptie. Die hangt er een joekel van een brocante spiegel met daarin een tv verwerkt. Het ziet er echt uit als een spiegel van Sneeuwwitje. Maar dan zie je gewoon een tv afspelen in plaats van dat je een geest ziet.
Ik moet eerlijk bekennen...... Ik zie liever MTV.

We worden doorverwezen door de dame van de receptie naar een klein restaurantje over een bruggetje. Binnen een half uur 5 bruggetjes gelopen. Het is koud en ik ben blij dat ik mijn muts op heb. 3 graden onder nul.
Bij het restaurant aangekomen wacht ons een verrassing aan de achterkant van een winkeltje zit een grote ruimte en bijna tjokvol. Onbeweeglijk het wel uitgestorven.
Heerlijk samen gegeten en al snel opgewarmd en naar de kamer gegaan. Morgen gaan we genoeg metertjes maken.

• 18 December 2017 - 21:59

Jolande:

Oh wat geweldig om weer een reisverslag van jullie te mogen lezen!
    Wens jullie dan ook een hele fijne en super mooie vakantie toe!
    Kijk zeker elke keer uit naar je reisverslag Heleen, xxx ook voor Chris

• 18 December 2017 - 22:06

Werner: