Happy Newyear Kmer 2017 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Heleen Schmitz - WaarBenJij.nu Happy Newyear Kmer 2017 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Heleen Schmitz - WaarBenJij.nu

Happy Newyear Kmer 2017

Blijf op de hoogte en volg Heleen

15 April 2017 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vandaag waren we allebei een beetje moe dus we zijn laat gaan ontbijten, 8 uur.
Het is weer een bloedhete dag aan het worden. We besluiten om naar het museum te gaan. Het is een prachtig gebouw met veel films over de geschiedenis van Cambodja en uitleg over de tempels. Wat me verbaasd is de enorme hoeveelheid afgoden die er zijn. Er moet toch iemand geweest zijn die op een dag op stond en dacht ik gaan een hoofd van een boeddha maken en die noem ik de god van dit en dit en dit. Dan neem je nogal een verantwoording. Als ik van elke droom die ik heb een beeld moet maken, nou dan ben ik wel even bezig en dat zullen niet altijd de leukste zijn.
Ik heb wel respect voor de volhardendheid van de mensen die daar heilig in geloven die overal hun goden eren, op elke plek, op elke hoek van de straat overal worden er offers gebracht.
Respectvol wordt er hier met het geloven omgegaan. Waar ik er bij ons nog overal eens tegen aan loop is, wat een ander ervan denkt hoe je doet. Dat dat soms belangrijker is dan wat God van je verlangd. Maar ik ben natuurlijk maar een simpele ziel.

Meer respect ook naar de ouderen. Er wordt gezorgd voor vaders en moeders. Hoe arm de mensen ook zijn.

Voor Chris was het respect vandaag een klein beetje ver te zoeken. Ik denk dat hier het gezegde geld :goedkoop is duurkoop. Chris gaat in ieder geval voorlopig niet meer naar de markt. ;)

Ik krijg de geur van het vlees dat in die warme lucht ligt op de markt niet meer uit mijn neus. Chris die al die tijd nergens last heeft gehad heeft dat nu ook. Al meer dan een week eet ik bijna  geen vlees meer en dat bevalt me heel erg goed. Als je vegetarier wilt worden is het hier goed om te starten. Ga gewoon een keer naar de markt.

In de avond duiken we in het feest gedruis.
Het is nu 3 dagen feest want het Kmer nieuwjaar 2017 wordt gevierd. Dit is voor het eerst dat de regering alles heeft geregeld en het ziet er werkelijk tiptop uit overal staan podiums feestversiering mensen kopen met ladingen waterpistolen en we gaan er achter komen waarom. Alle mensen zijn hier drie dagen vrij. Overdag begint het al We worden besproeid met water als we door de stad lopen en het lijkt ons beter om voortaan onze camera's  maar thuis te laten.
Als we 's avonds rond een uur of 9 de stad intrekken, hebben ze ons al snel te pakken. Vooral Chris is binnen 2 minuten helemaal door tot op zijn navel. Iedereen is vrolijk danst loopt elkaar met waterkanonnen laten spuiten en krijg je babypoeder in je gezicht gesmeerd met de wens Happy New Year. Het is echt gigantisch opgezet overal staan dj's te spelen of wordt er gezongen op podiums. We hebben babypoeder in ons gezicht gekregen maar iedereen doet ontzettend zacht, het zat wel helemaal tot in mijn oren. Vanaf boven de  hotels staat iedereen ook met water pistolen te schieten. Soms hebben ze ijs in het water gedaan en je staat stijf van de schrik maar alles heel gemoedelijk en met een lach. En alsof het zo afgesproken is gaat alle jeugd op bepaalde tonen van de muziek helemaal uit hun dak met dansen. We zitten op een terras en kijken het aan rond 12 uur waren we ons op pup street. Nog Eerste Hulp toegepast bij een engels meisje die zo verschrikkelijk dronken was en in haar eigen braaksel lag op de grond. De eigen bevolking is dus absoluut niet dronken, en zijn er ontzettend groot plezier om een feest mee te hebben, maar een paar toeristen laten zich helemaal gaan. Ze vergissen zich gewoon in alcohol, geen water drinken,en de hitte want het is nog steeds 36 graden 's avonds. Dom.

Als je hier niet onder het babypoeder wilt zitten of als je niet kletsnat wil worden moet je hier absoluut niet zijn. Drijfnat en als witte spoken gaan we na 12 uur naar het hotel normaal, we waren alleen de weg kwijt, normaal liggen we al 3 uur op bed. Totaal versleten en met rode ogen van het babypoeder val ik als een blok in slaap misschien wel een goed idee om elke avond te doen, slaap ik in ieder geval.


 








  • 15 April 2017 - 18:37

    Henny:

    Hallo in het verre Cambodja. Apart dat nieuwjaar. Wij hebben dat meegemaakt in Thailand. Wat een feest he, binne de kortste keren ben je drijfnat.
Heleen

Samen leuke dingen doen en heel veel zien is ons motto. Genieten van al het moois dat onze Schepper ons gegeven heeft, en proberen er zuinig op te zijn zodat onze kinderen en kleinkinderen hier nog lang van mogen genieten.

Actief sinds 23 Okt. 2015
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 100871

Voorgaande reizen:

18 December 2017 - 20 December 2017

Murano en Venetië

20 Maart 2017 - 22 April 2017

Vietnam, Cambodja, China

24 Oktober 2015 - 24 November 2015

USA West kust en New York!

13 Juli 2014 - 02 Augustus 2014

Kamperen

16 Mei 2014 - 31 Mei 2014

Plitvice meren in Kroatië

Landen bezocht: