Ankhor Wat en nog 2 Tempels - Reisverslag uit Ngari, Congo, Democratische Republiek v van Heleen Schmitz - WaarBenJij.nu Ankhor Wat en nog 2 Tempels - Reisverslag uit Ngari, Congo, Democratische Republiek v van Heleen Schmitz - WaarBenJij.nu

Ankhor Wat en nog 2 Tempels

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

13 April 2017 | Congo, Democratische Republiek v, Ngari

Angkor Wat.
De Tempels liggen hier ongeveer een half uurtje vandaan.
Rijden met de tuktuk over allerlei soorten wegen Het is ongelooflijk druk in de stad vanwege de festiviteiten vanaf morgen 3 dagen Happy New year. Bovendien is het 39 graden. de warmste dag die we tot nu toe hebben meegemaakt. Alles plakt en kleeft.

De stad gaat er schitterend uit zien. Het is het eerste jaar dat de regering inspraak had in de versieringen en festiviteiten. Overal worden podiums neergezet, slingers opgehangen, lampionnen, verlichting, linten, vlaggen.... Je kunt het zo gek niet noemen.

We komen aan bij Angkor Wat betreden het via de achterkant want de voorkant is nu veel te druk met mensen. Het is schitterend ongrijpbaar en het ligt daar als een sprookje.
Het is een vreselijk klimmen geblazen, als je dus nagaat dat alle treden en het zijn er echt heel veel, smal zijn en ook nog een beetje schuin aflopen. Mijn Nederlandse voetjes hebben er toch wel een klein beetje moeite mee.
Ik breek dus ook gewoon regelmatig mijn Hollandse nek.

Het zijn doolhoven van kamers, Het is goed dat een bordjes staan anders zou ik  serieus niet weten hoe ik eruit kwam of er überhaupt doorheen kwam. Het is echt ontzettend druk met toeristen. Die mensen lopen in de weg!
We lopen van de ene kamer naar de andere klauteren de ene trap naar de andere en de hitte is ondragelijk er is geen enkele boom om onder te schuilen. Dan staan we ongeveer een half uur in de kokende zon in de rij om de hoogste Tempel te beklimmen op niveau 3. Geloof me ik geef niet gauw op maar als ik dan rij van de uur was geweest had ik het niet gedaan.
Het waren ongeveer 45 treden stijl omhoog.  En dan zie je me toch een uitzicht wat het waard maakt dat je je een gekookt ei voelt.
Zoals de tuinen van Versailles zo zie je het tempelcomplex liggen.

We zien in de verte een ballon en besluiten dat we een ballonvaart willen gaan maken. Onze privé reisleider gaat het regelen. Als we bij het meer lopen komen de eerste donkere wolken aanzetten. Wij Nederlanders herkennen net als er regen aan komt en dit was echt niet te missen. Snel stoppen we in de tuktuk een tegen beter weten in rijden we naar de ballonvaart. Afgelast.
Bekeren om en ga naar de volgende Tempel ondertussen komt het met bakken uit de hemel en staat er een flinke wind ,monniken worden half van de weg afgeblazen.

Bayon tempel.
We hoeven hier gelukkig niet zo heel erg hoog te klimmen. Het is een wat kleinere vlakkere tempel met veel afbeeldingen van Boeddha. Het boeddhistische en de hindoeisme wordt er nog alles door elkaar gehaald door me. Het moet voor de mensen zelf ook erg vermoeiend zijn. Ik ben blij dat wij maar één God hebben.

Dan rijden we door naar de derde tempel. Ta Phrom.
Dit is ook een klasse apart. De film Tomb raider is hier opgenomen en inderdaad als je zo'n achtergrond hebt kan de film eigenlijk al niet meer stuk.
De Tempel zelf is erg mooi maar het zijn de bomen die het afmaken. Enorme wortels kronkelen over de stenen heen, er is er zelfs een bij dat is net een slang.
Het doet een beetje futuristische aan. Het is moeilijk te geloven dat dit echt natuur is, als je zou zeggen dat ik in een pretpark zit en dat ik gefopt ben geloof ik het.
Ook dit is echt een heel groot complex.
Af en toe schrijven en hoe kom een dan wordt het scenario weer totaal anders om te zien. Het is iedere keer een verrassing. Soms stuiten we op een monnik of een oud wijfie dat wierook voor je wil branden.
Gaat bij ons niet werken. Dan $1 voor een foto. We hebben het wel eerst netjes gevraagd. De regen en storm is gelukkig gaan liggen maar het weer is nog steeds zo dat de ballonvaart niet doorgaat. Rustig aan lopen we langs  de Koreanen, Chinezen, Duitsers, Japanners Nederlanders Engelse Cambodjanen, Amerikanen, Australiërs, en  Fransen door het complex. Wat een lading toeristen hier. Wij mogen daar onderdeel van zijn.

Onderweg een lichte lunch en we ploffen neer op bed. Heel even de airco hoog zodat we af kunnen koelen. De luchtvochtigheid is enorm.

Daarna gaan we even zwemmen ons omkleden en winnen we informatie over de ballonvaart. Als we dat zouden willen doen dan zouden we weer twee dagtickets voor de tempels moeten kopen en die waren niet echt goedkoop in combinatie met de kosten voor de ballonvaart vinden we dat echt overbodig en we sluiten we dit niet te doen.
We rijden weer naar pub Street met de tuktuk waren enorm watergevecht aan de gang is. Het is vanavond de aanzet tot drie dagen feest in verband met Happy New Year 2017. Kmer tijd. Vanaf een terras bekijken we de Water gevechten buiten het feit dat iedereen een enorm waterkanon heeft worden ze ook besprenkeld met poeder. De toeristen doen net zo hard mee Er wordt geen onvertogen woord gespreken. Het is ontzettend gezellig. Dan komen er twee hele kleine jongetjes aan onze tafel geschatte leeftijd 3 en 5 jaar. Vies en op Blote voetjes en schrijnend is het verschil tussen hen op het terras en hen die niet eens in de gaten hebben dat er andere dingen gebeuren in de straat maar moeten zorgen voor iets te eten.

Heleen

Samen leuke dingen doen en heel veel zien is ons motto. Genieten van al het moois dat onze Schepper ons gegeven heeft, en proberen er zuinig op te zijn zodat onze kinderen en kleinkinderen hier nog lang van mogen genieten.

Actief sinds 23 Okt. 2015