Dalat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Heleen Schmitz - WaarBenJij.nu Dalat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Heleen Schmitz - WaarBenJij.nu

Dalat

Door: Heleen

Blijf op de hoogte en volg Heleen

03 April 2017 | Vietnam, Ðà Lạt

8 uur in de bus. Slechte nacht. Ik had gehoopt beter kunnen slapen op vakantie maar het is hopeloos. Als ik 4 uur slaap heb ik een goede nacht. Dat haal ik 9 van de 10 keer niet. Bovendien mis ik thuis erg. Slechte combi. Hond, de buren en een roker het balkon, wie krijgt de schuld?

Groen, alle prachtige schakeringen van groen. Suikerriet velden, rijstvelden, palmbomen, wolken in de mist, koffieplantages.  We klimmen 1500 meter. Vanwege de regen die afgelopen nacht is gevallen rijden we door een dik wolkendek.
Deze bus heeft minder beenruimte dan de vorige en ik doe een poging mijn lange stelten dubbel te vouwen.
We passeren veel watervallen.  Kan ook niet anders na de stortbuien van vannacht. De weg is dramatisch slecht. Ik hoef voorlopig niet in een achtbaan.
Wat een verschil met de stad. De huizen in de dorpen zijn armoedig om te zien. Overal ligt plastic en is het vuil.

Hortensia kwekerijen met dikke rijen blauwe bloemen . De weg word hier eindelijk beter. Geen regen, wel  bewolking. We rijden langs een plastic stad. Alleen maar plastic kassen zo ver het oog reikt.

Dan het stadje Dalat. In deze stad is er ondanks dat er 150.000 inwoners zijn geen enkel stoplicht te vinden. Ook geen airconditioning in de hotels omdat het klimaat is zo prettig is dat het niet nodig is. De Franse kolonisten noemden deze stad ook wel Klein Parijs. Wat een huizen. Heel erg mooi. Wat een contrast met het  dorpje hiervoor. We bezoeken een gekkenhuis, het Hang Nga Crazy House. tien van deze huizen staan er in Vietnam. Het is een fantasie huis. Het zou een huis van Gaudi kunnen zijn. Deze tien zijn door een vrouwelijke kunstenares gemaakt. We lopen door een wondere wereld. Spinnenwebben, rare trappen, slaapkamers met even anders, een kamer ingericht als aquarium, je kunt het zo gek niet bedenken. Erg mooi om te zien.
Hierna gaan we naar het zomerpaleis van de laatste keizer Bao Dai. Het is een heel eenvoudig en sober ingericht huis. De tuin daarentegen is echt prachtig.
Dan rijden we nog even naar het treinstation van Dalat waar nog een aantal oude stoomtreinen staan. Ik heb het idee dat we bij Dordt in Stoom zijn.
Onderweg Gaan we nog langs een pagode. Erg mooi maar ondertussen hebben we er al aardig wat gezien en besluiten we lekker in de kabelbaan te stappen. We gaan 2 grotenberge over om op een uitzichtpunt terug te komen waarbij we de hele stad kunnen zien. Was toch net iets leuker.

We rijden naar het resort en zijn verbaasd over het hotel en de kamers in een prachtig aangelegde tuin.
Deze stad is ook wel een bloemenstad vanwege de enorme hoeveelheid plastic tassen die er omheen gebouwd zijn zie je echt overal bloemen.
We moesten vandaag 135 kilometer rijden en hebben daar 5 uur over gedaan. Dit om een klein idee te geven over de geweldige Highway Number One
'S avonds eten in restaurant de Famile, mocht iemand goed restaurant in deze stad zoeken dan is deze zeer aan te raden, op advies van mensen van het hotel. Om 8 uur liggen we gewoon op bed totaal versleten.
Het nachtleven gaat aan ons voorbij in ieder geval.
Heleen

Samen leuke dingen doen en heel veel zien is ons motto. Genieten van al het moois dat onze Schepper ons gegeven heeft, en proberen er zuinig op te zijn zodat onze kinderen en kleinkinderen hier nog lang van mogen genieten.

Actief sinds 23 Okt. 2015